Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΕ ΤΗ ΓΟΥΝΑ
Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΕ ΤΗ ΓΟΥΝΑ
Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΜΕ ΤΗ ΓΟΥΝΑ
— ΤΟ ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ
του Leopold von Sacher-Masoch, σε σκηνοθεσία Θανάση Κουρλαμπά, στη σκηνή του θεάτρου Άνεσις.
Λίγα Λόγια για την Υπόθεση του Έργου
Στο βραβευμένο έργο του Μαζόχ, γραμμένο το 1870, παρακολουθούμε την ερωτική σχέση του Σεβερίν (Θανάσης Κουρλαμπάς), ενός γοητευτικού γαιοκτήμονα, με την Βάντα (Αμαλία Νίνου), μια εικοσιτετράχρονη χήρα. Η εκρηκτική συνάντησή τους σε ένα απομονωμένο θέρετρο των Καρπαθίων θα γίνει το πεδίο μάχης ενός οριακού έρωτα.
Ο Σεβερίν φαντασιώνεται την Βάντα στο ρόλο της πανέμορφης, ψυχρής, αυταρχικής Αφροδίτης, μιας ιδεατής γυναίκας αφιερωμένης στο κυνήγι της ηδονής. Την παρασύρει σ’ ένα παιχνίδι ψυχολογικής και φυσικής βίας, ξυπνώντας μέσα της την επιθυμία για επιβολή. Σταδιακά και με δική του παρότρυνση μετατρέπεται σε πιστό υπηρέτη της εκχωρώντας της το δικαίωμα να αποφασίζει για οτιδήποτε τον αφορά, να τον κακοποιεί ψυχολογικά και να τον βασανίζει σωματικά.
— ΤΟ ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ
του Leopold von Sacher-Masoch, σε σκηνοθεσία Θανάση Κουρλαμπά, στη σκηνή του θεάτρου Άνεσις.
Λίγα Λόγια για την Υπόθεση του Έργου
Στο βραβευμένο έργο του Μαζόχ, γραμμένο το 1870, παρακολουθούμε την ερωτική σχέση του Σεβερίν (Θανάσης Κουρλαμπάς), ενός γοητευτικού γαιοκτήμονα, με την Βάντα (Αμαλία Νίνου), μια εικοσιτετράχρονη χήρα. Η εκρηκτική συνάντησή τους σε ένα απομονωμένο θέρετρο των Καρπαθίων θα γίνει το πεδίο μάχης ενός οριακού έρωτα.
Ο Σεβερίν φαντασιώνεται την Βάντα στο ρόλο της πανέμορφης, ψυχρής, αυταρχικής Αφροδίτης, μιας ιδεατής γυναίκας αφιερωμένης στο κυνήγι της ηδονής. Την παρασύρει σ’ ένα παιχνίδι ψυχολογικής και φυσικής βίας, ξυπνώντας μέσα της την επιθυμία για επιβολή. Σταδιακά και με δική του παρότρυνση μετατρέπεται σε πιστό υπηρέτη της εκχωρώντας της το δικαίωμα να αποφασίζει για οτιδήποτε τον αφορά, να τον κακοποιεί ψυχολογικά και να τον βασανίζει σωματικά.
Λίγα Λόγια για την Υπόθεση του Έργου
Στο βραβευμένο έργο του Μαζόχ, γραμμένο το 1870, παρακολουθούμε την ερωτική σχέση του Σεβερίν (Θανάσης Κουρλαμπάς), ενός γοητευτικού γαιοκτήμονα, με την Βάντα (Αμαλία Νίνου), μια εικοσιτετράχρονη χήρα. Η εκρηκτική συνάντησή τους σε ένα απομονωμένο θέρετρο των Καρπαθίων θα γίνει το πεδίο μάχης ενός οριακού έρωτα.
Ο Σεβερίν φαντασιώνεται την Βάντα στο ρόλο της πανέμορφης, ψυχρής, αυταρχικής Αφροδίτης, μιας ιδεατής γυναίκας αφιερωμένης στο κυνήγι της ηδονής. Την παρασύρει σ’ ένα παιχνίδι ψυχολογικής και φυσικής βίας, ξυπνώντας μέσα της την επιθυμία για επιβολή. Σταδιακά και με δική του παρότρυνση μετατρέπεται σε πιστό υπηρέτη της εκχωρώντας της το δικαίωμα να αποφασίζει για οτιδήποτε τον αφορά, να τον κακοποιεί ψυχολογικά και να τον βασανίζει σωματικά.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Θανάσης Κουρλαμπάς
Ηθοποιός / Σκηνοθέτης

Αμαλία Νίνου
Ηθοποιός

Νικολέτα Κοτσαηλίδου
Μετάφραση / Θεατρική Διασκευή

Σπύρος Κυριαζόπουλος
Θεατρική Διασκευή

Γιάννης Π. Οικονόμου
Πρωτότυπη Μουσική / Σχεδιασμός Ήχου

Χάρης Μωρίκης
Επιστημονικός Σύμβουλος

Μελίνα Μάσχα
Φωτισμοί

Πάτροκλος Σκαφίδας
Φωτογραφία / Trailer

Μαύρα Γίδια
Γραφιστική Επιμέλεια

Μαρκέλλα Καζαμία
Προβολή / Επικοινωνία

Ιωάννης Παντελίδης
Διεύθυνση Παραγωγής
ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
…ο πόνος του Έρωτα! Που κάποτε καταλήγει σε έρωτα του Πόνου.
…Ένα σκληρό ταξίδι από το πάθος και τις βαθιές ενορμήσεις έως στις στιγμές της απόλυτης ευτυχίας αλλά και της καταστροφής…και της εξιλέωσης!
…ένας ερωτικός Γολγοθάς…κι όμως ολάνθιστος από τα λουλούδια και τους καρπούς του Έρωτα.
Αυτού του αρχέγονου συστατικού της Ζωής που ίσως μόνο ο Θάνατος μπορεί να τα βάλει μαζί του. Και τις περισσότερες φορές θα χάσει.
Όλοι μας ερωτευτήκαμε. Και ίσως να ξανά ερωτευτούμε. Το οφείλουμε άλλωστε στη Ζωή. Αλλά μέχρι πού φτάνει ο έρωτας για τον καθένα μας;
Όταν παίρνεις στο χέρι σου ένα μεγάλο και σπουδαίο έργο, το διαβάζεις φυσικά με τον δικό σου τρόπο!
Με τον δικό μας τρόπο διαβάσαμε με την Αμαλία το σπουδαίο κείμενο του Μαζόχ.
Μίλησε στις ψυχές και των δυό μας με έναν κοινό τρόπο. Το εισπράξαμε σαν ένα “μανιφέστο” θα έλεγε κάποιος, για την απόλυτη δύναμη του Έρωτα, που καταβάλλει “κάθε βούληση κάθε λογική και το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να αφεθείς στην τρικυμία του”!
Χωρίς καμία διάθεση κριτικής -άλλωστε ποιός θα κρίνει τα μονοπάτια που μπορεί να πάρει κανείς στο ταξίδι του Έρωτα- αποτυπώσαμε σκηνοθετικά και ερμηνευτικά την συνάντηση, τον έρωτα, την αγάπη, την σύγκρουση και την κατάληξη των δύο αυτών πλασμάτων, της Βάντα και του Σεβερίν, ως μία ιστορία που μπορεί να συμβεί, με αναλογίες, στην οποιαδήποτε και στον οποιονδήποτε.
Τα ταξίδια του Έρωτα είναι το πολυτιμότερο δώρο της Ζωής.
Και όπως είπε ένας φίλος “είναι ωραία η ζωή με τον έρωτά σου…κι ας πονάει”.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Συγγραφέας: Leopold von Sacher-Masoch
Μετάφραση: Νικολέτα Κοτσαηλίδου
Σκηνοθεσία/Δραματουργική Επιμέλεια: Θανάσης Κουρλαμπάς
Θεατρική Διασκευή: Νικολέτα Κοτσαηλίδου, Σπύρος Κυριαζόπουλος
Εικαστική Επιμέλεια/Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Πρωτότυπη Μουσική/Σχεδιασμός Ήχου: Γιάννης Π. Οικονόμου
Φωτογραφία / Trailer: Πάτροκλος Σκαφίδας
Γραφιστική Επιμέλεια: Μάριος Γαμπιεράκης (Μαύρα Γίδια)
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελπίδα Νικολάου
Επιστημονικός Σύμβουλος: Χάρης Μωρίκης
Σχεδιασμός φωτισμών: Μελίνα Μάσχα
Πρωταγωνιστούν: Θανάσης Κουρλαμπάς, Αμαλία Νίνου
Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννης Παντελίδης
Προβολή/Επικοινωνία: Μαρκέλλα Καζαμία
Παραγωγή: Happy Productions
— TIP
Δεν είναι τυχαίο ότι ο Μαζόχ «δάνεισε» το όνομά του στη λέξη μαζοχισμός (το 1893, προς έκπληξη και μάλλον δυσαρέσκεια του συγγραφέα, ο ψυχίατρος Ρίχαρντ φον Κραφτ-Έμπιγκ έχοντας την Αφροδίτη στο επίκεντρο, δημιουργεί τον όρο «μαζοχισμός»), ούτε ότι οι Velvet Underground είχαν τραγούδι στο ιστορικό τους ντεμπούτο το 1967 με τίτλο Venus in furs, ούτε φυσικά ότι ο Ρόμαν Πολάνσκι γύρισε ταινία βασισμένη στους διαλόγους του βιβλίου το 2013…
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Λεοπόλδος φον Ζάχερ Μαζόχ (Leopold Ritter von Sacher-Masoch, 1836-1895) ήταν αυστριακός -αριστοκρατικής καταγωγής- συγγραφέας και δημοσιογράφος. Άνθρωπος των γραμμάτων, ένας ουτοπιστής που υποστήριζε και προωθούσε μέσα από το έργο του τα σοσιαλιστικά και ανθρωπιστικά ιδεώδη, και ένθερμος υποστηρικτής του φιλοσημιτισμού και του φεμινισμού.
Η Αφροδίτη με τη Γούνα (Venus im Pelz) αποκαλύπτει τις φετιχιστικές και μαζοχιστικές φαντασιώσεις του Μαζόχ, ο οποίος προσπάθησε διακαώς να τις υλοποιήσει στη ζωή του με τις ερωμένες και τις συζύγους του. Η ανερχόμενη την εποχή εκείνη συγγραφέας Φάννι Πίστoρ (FannyPistor) υπήρξε η έμπνευση για την Αφροδίτη με τη Γούνα. Συνάντησε τον Μαζόχ ως Βαρόνη Μπογκντάνοφ (BaronessBogdanoff), για να του ζητήσει συμβουλές ώστε να βελτιώσει το γράψιμό της. Τον Δεκέμβριο του 1869 οι δυο τους υπέγραψαν συμβόλαιο υποταγής, το οποίο καθιστούσε τον Μαζόχ σκλάβο της Πίστορ για έξι μήνες υπό τον όρο ότι εκείνη θα φορούσε όσο το δυνατόν πιο συχνά γούνες. Εκείνος πήρε το ψευδώνυμο Γκρέγκορ και υποδύθηκε τον υπηρέτη της Βαρόνης στο ταξίδι τους με το τρένο προς την Ιταλία.
Λίγα λόγια για τον Συγγραφέα
Ο Λεοπόλδος φον Ζάχερ Μαζόχ (Leopold Ritter von Sacher-Masoch, 1836-1895) ήταν αυστριακός -αριστοκρατικής καταγωγής- συγγραφέας και δημοσιογράφος. Άνθρωπος των γραμμάτων, ένας ουτοπιστής που υποστήριζε και προωθούσε μέσα από το έργο του τα σοσιαλιστικά και ανθρωπιστικά ιδεώδη, και ένθερμος υποστηρικτής του φιλοσημιτισμού και του φεμινισμού. Η Αφροδίτη με τη Γούνα (Venus im Pelz) αποκαλύπτει τις φετιχιστικές και μαζοχιστικές φαντασιώσεις του Μαζόχ, ο οποίος προσπάθησε διακαώς να τις υλοποιήσει στη ζωή του με τις ερωμένες και τις συζύγους του. Η ανερχόμενη την εποχή εκείνη συγγραφέας Φάννι Πίστoρ (FannyPistor) υπήρξε η έμπνευση για την Αφροδίτη με τη Γούνα. Συνάντησε τον Μαζόχ ως Βαρόνη Μπογκντάνοφ (BaronessBogdanoff), για να του ζητήσει συμβουλές ώστε να βελτιώσει το γράψιμό της. Τον Δεκέμβριο του 1869 οι δυο τους υπέγραψαν συμβόλαιο υποταγής, το οποίο καθιστούσε τον Μαζόχ σκλάβο της Πίστορ για έξι μήνες υπό τον όρο ότι εκείνη θα φορούσε όσο το δυνατόν πιο συχνά γούνες. Εκείνος πήρε το ψευδώνυμο Γκρέγκορ και υποδύθηκε τον υπηρέτη της Βαρόνης στο ταξίδι τους με το τρένο προς την Ιταλία.
ΘΕΡΜΕΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Ευδοκία Ρουμελιώτη, Εριφύλλη και Νίκη Μαρωνίτη, Κωνσταντίνος Ρεπάνης, Γεωργία Μπούρδα, Διονύσης Κούτσης, Θανάσης Ζωίδης, Σωτήρης Δούβρης, εργαστήριο Καταπactή, θέατρο Αλκμήνη, Μαργαρίτα Αλυγιζάκη Λε Παζολέκ
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Πρεμιέρα: Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2022
Hμέρες και Ώρες Παραστάσεων:
Δευτέρα 21:00
Τρίτη 21:00
Διάρκεια 100 λεπτά (+ διάλειμμα 10 λεπτών)
Ερωτευμένοι με το Θάνατο, ντυμένοι με γούνα
Είμαστε φτιαγμένοι από το υλικό των ονείρων, αλλά και των εφιαλτών, το υλικό του ασυνειδήτου. Εκεί φωλιάζουν οι ενορμήσεις, Ζωής ή Θανάτου, ρεύματα που οδηγούν προς την ένωση, τη σύνθεση τη δημιουργία ή την αποσύνδεση, την αποσύνθεση, το θάνατο. Όταν οι ενορμήσεις είναι σε μείξη, εκ του γεγονότος αυτού, η ποιότητα της ενόρμησης Θανάτου, άλογη και δαιμονιώδης, εξουδετερώνεται, ως τέτοια. Το δυναμικό της γίνεται λοιπόν κινητήριος καύσιμος ύλη για το έργο των δημιουργικών στοχεύσεων. Όταν οι ενορμήσεις είναι σε απόμειξη, τότε δρα μόνη της, ασύζευκτη. Όπως η φωτιά, που υποτασσόμενη στο χέρι και το νου του σιδηρουργού σφυρηλατεί, ενώ εάν ξεφύγει, θα κάψει ανεξέλεγκτα και θα καταστρέψει.
Το ίδιο και τα πάθη, πρωτίστως τα ερωτικά. Πέραν ενός σημείου, το ποσοτικό στην υπερβολή και έντασή του, μετατρέπεται σε ποιοτικό, άλλης όμως τάξεως, αλλάζει το πρόσημο, το θετικό γίνεται αρνητικό. «… Ήμουν υπεραισθησιακός μέχρι παραφροσύνης…», δηλώνει ο Severin. Ο μαζοχισμός τότε είναι μία εκδοχή του ορίζοντα γεγονότων. Αναδύεται στη θέση της ερωτικής σύζευξης των δύο. Είναι μοναχικός, αυτιστικός, δεν ακούει τον άλλο, δεν υπάρχει άλλος παρά μόνον ως πράγμα, που δίνει πόνο. Ο οποίος βιώνεται ως κανονικότητα, ως παράγων ισορροπίας, και στο τέλος της ενδοψυχικής αυτής διαδρομής, ως ευχαρίστηση. Ο μαζοχισμός όμως, ό,τι μορφή και αν ενδύεται, παραμένει παρενδυσία των δυνάμεων Θανάτου. Καταστρέφει τον ψυχικό ιστό, δεν συνδέει. Εξ’ ού και η τεράστια μοναξιά εκείνου που υποφέρει, ενώ αυταπατάται ότι ταυτοχρόνως έχει ευχαρίστηση, σύνδεση και σχέση, με έναν «άλλο», που όμως είναι πραγμοποιημένος, και που μοιραία και συμμετρικά, αναλαμβάνει το ρόλο του σαδιστή. Οι δυό τους βαίνουν εν παραλλήλω, δεν συνδιαλέγονται, συμμετρικά αλληλοσυμπληρώνονται, οι κινήσεις τους μία χορογραφία Θανάτου, όπως των πρωταγωνιστών της «Αφροδίτης με τη γούνα». Χάρης Μωρίκης
Κλινικός ψυχολόγος – ψυχαναλυτής.
Ερωτευμένοι με το Θάνατο, ντυμένοι με γούνα
Είμαστε φτιαγμένοι από το υλικό των ονείρων, αλλά και των εφιαλτών, το υλικό του ασυνειδήτου. Εκεί φωλιάζουν οι ενορμήσεις, Ζωής ή Θανάτου, ρεύματα που οδηγούν προς την ένωση, τη σύνθεση τη δημιουργία ή την αποσύνδεση, την αποσύνθεση, το θάνατο. Όταν οι ενορμήσεις είναι σε μείξη, εκ του γεγονότος αυτού, η ποιότητα της ενόρμησης Θανάτου, άλογη και δαιμονιώδης, εξουδετερώνεται, ως τέτοια. Το δυναμικό της γίνεται λοιπόν κινητήριος καύσιμος ύλη για το έργο των δημιουργικών στοχεύσεων. Όταν οι ενορμήσεις είναι σε απόμειξη, τότε δρα μόνη της, ασύζευκτη. Όπως η φωτιά, που υποτασσόμενη στο χέρι και το νου του σιδηρουργού σφυρηλατεί, ενώ εάν ξεφύγει, θα κάψει ανεξέλεγκτα και θα καταστρέψει.
Το ίδιο και τα πάθη, πρωτίστως τα ερωτικά. Πέραν ενός σημείου, το ποσοτικό στην υπερβολή και έντασή του, μετατρέπεται σε ποιοτικό, άλλης όμως τάξεως, αλλάζει το πρόσημο, το θετικό γίνεται αρνητικό. «… Ήμουν υπεραισθησιακός μέχρι παραφροσύνης…», δηλώνει ο Severin. Ο μαζοχισμός τότε είναι μία εκδοχή του ορίζοντα γεγονότων. Αναδύεται στη θέση της ερωτικής σύζευξης των δύο. Είναι μοναχικός, αυτιστικός, δεν ακούει τον άλλο, δεν υπάρχει άλλος παρά μόνον ως πράγμα, που δίνει πόνο. Ο οποίος βιώνεται ως κανονικότητα, ως παράγων ισορροπίας, και στο τέλος της ενδοψυχικής αυτής διαδρομής, ως ευχαρίστηση. Ο μαζοχισμός όμως, ό,τι μορφή και αν ενδύεται, παραμένει παρενδυσία των δυνάμεων Θανάτου. Καταστρέφει τον ψυχικό ιστό, δεν συνδέει. Εξ’ ού και η τεράστια μοναξιά εκείνου που υποφέρει, ενώ αυταπατάται ότι ταυτοχρόνως έχει ευχαρίστηση, σύνδεση και σχέση, με έναν «άλλο», που όμως είναι πραγμοποιημένος, και που μοιραία και συμμετρικά, αναλαμβάνει το ρόλο του σαδιστή. Οι δυό τους βαίνουν εν παραλλήλω, δεν συνδιαλέγονται, συμμετρικά αλληλοσυμπληρώνονται, οι κινήσεις τους μία χορογραφία Θανάτου, όπως των πρωταγωνιστών της «Αφροδίτης με τη γούνα».
Χάρης Μωρίκης
Κλινικός ψυχολόγος – ψυχαναλυτής
